söndag 6 mars 2011

HK416 tystnad+pimp

Blev ju stolt ägare till en Dboys 416. en av de allra snyggaste M4 versioner det finns.
Kostade inte så jätte mycket med tanke på att det är en eftertraktad modell som är riktigt svår att på tag i.

Gick igenom mina prylar då och kollade om jag kunde pimpa upp den. Och det kunde jag =)
Silencer, lampa, frontgrepp och ett aimpoint stod ju på menyn!

Dock upptäckte jag att den blev riktigt tyst av silencern. Framifrån då. Men lät lite vid stocken då den är så ihålig och ljudet från gearboxen går rakt in genom den då det går en skruv rakt in i springguiden till buttplaten. Så kort och gott så göra varenda vibration från gearboxen hela stocken att vibrera. Inte ba, inte ba fö umpan då som Grim brukar säga.

Vad jag hade uppdrag att göra då! Göra att stocken blev tystare genom att fylla den med dämpar-material :D

Efter en stor del trail-and error märkte jag att en smal remsa över skruven sänkte ljudet ordentligt. Sedan ska man fylla med en dubbelvikt smalare remsa under skruven för att stabilisera hela skruven och att det absorberas in i materialet och försvinner.

Vad man måste tänka på är att sladdarna måste gå mellan skruven och materiellt för att kunna ha det lätt att trycka in batteriet. Även att den dubbelvikta remsan inte är för stor för då pressar du bara in det när du stoppar in batteriet och den blir seg att trycka in.



Efter jag fått allt lägga sig rätt var det dags att chrona samt lyssna. Det var som natt och dag. Hörs knappt vid torrskjutning och med ett motstånd i (kulan) så blir det jättetyst.


Måste självklart visa av den i lite posing.

Sist men inte minst en riktigt bra tagen bild!



Hon på bilden är MaijaW

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar