torsdag 24 juni 2010

Vandringen till Tylösand

I vårt fyllesnack kvällen innan drog jag ett skämt om att vi skulle dra ut och gå hela vägen till tylösand. Ortoligt nog fick jag 2 stycken ja tillbaka. Tänkte bara vara jobbig och tji fick jag.





Så på Tisdagen drog vi igång vår plan och drog från jocke cirka 11:00 för att möta upp Maija vid brottet. Dock det som jag behövde fixa innan var att torka mina nytvättade strumpor då jag ville ha mina gympadojjer på mig och inte full length kängor. Dem är så snygga, fast oavsett hur snyggt något är så är det inte lönt att svettas som en gris för det...om det inte är en tjej i sängen då...men undantag finns.



Väl på G så hade Jocke lite onda aningar då det fanns såna vägskyltar pekandes mot vår destination. Jag försäkrade honom att det inte skulle vara så farligt fastän det skulle ta en liten stund att ta sig dit.

Det skulle vara riktigt kul att vandra denna långa biten då det var väldigt länge sen jag faktiskt marscherade någonstans överhuvudtaget. Har aldrig under mitt liv behövt någon kirurgtejp på fötterna för att klara en sådan här hajk. Skulle vara kul och se om mina fötter överlevde hela denna biten. jag som tar så väl hand om dem xD

Solen sken som aldrig förr och varken jag eller jocke hade smörjt in oss :P

Jockes nya Guarder G-C6 solglasögon modell 2010 passade honom perfekt. Själv har jag den äldre modellen Guarder GC-3. Har haft mina snart i 2 år och då köpte jag de begagnade från en som haft dem i någon månad eller två. Helt underbara med tanke på att man kan byta glasen i dem. Var jättebra efter min ögonoperation då de håller all UV-ljus ute (även de genomskinliga!!). Så kunde vara överallt genom att bara behöva byta glas =)



Vi tog en liten paus i allt gående och satte oss på en stenstrand och blickade ut över havet. Maija blev dock rastlös (var säkert energidrycken hon drog i sig inan vi stack) och började finkamma stenen vi var på.



Vi kände sedan att röra oss mer inne i skogen och då träffade vi på dessa coolingar. De bara satt där och quackade hela tiden. sen när vi skulle förbi dem så började dem att quacka det där lilla extra som gör dem så söta.

Ganska kul faktiskt för oftast när man hittar ankorna brukar det vara vid mer populerade områden som nissan och kanske vid ankdammar mitt i bostadsområden. Härligt att veta att det finns såna härliga Old School ankor...eller så var dem bara på Spa...



För att ta oss över ett litet vattendrag på denna "smala" planka. Den var cirka 1,5 fot (riktig fots BREDD inte själva måttet) bred. Var väl lite nervis att falla i den där lilla pölen av vatten. Mest för att mina nuvarande gympaskor är som tvättsvampar och suger åt sig all den väta den kan komma i kontakt med. Fan...får bli low-cut kängor snart så att man kan springa runt som vanligt utan att behöva oroa sig om att vara blöt om fötterna.



När vi väl hade tagit oss över kollade vi snett till höger och såg denna. Alla var lite paffa att vi inte sett den och istället lurat döden (höhö) genom att ta den smala plankan istället. Jao...där ser man att om man är lite uppmärksam så kanske man klarar sig liiiite bättre.



Maija kände igen sig lite från sin scouttid och ledde ut oss på denna brygga för att kolla runt lite hur det såg ut. Havet luktar as iaf...det kunde vi konstatera. Minns inte riktigt tiden här men har för mig den var runt 14:00 tiden. Fint var det den dagen då solen stod så perfekt att allt skimrade som det skulle ^^



Vi var sedan vid Grötvik ungefär (vi är förbi det på denna bild) och träffade några släktingar till Maija och pratade en liten stund. När vi kom fram till stenstranden tog vi fram vår fika. Jag hade med mig nektariner åt alla, men Maija hade redan tagit med sig egna äpplen. Jocke hade tur då han inte tagit med sig mer än 1,5 liter vatten. Så han fick sig en nektarin att skölja ner vattnet med. Tur det för han var troligen lika hungrig som mig xD jag lyckades dessutom rippa mina kortbyxors benficka då jag hade för mycket i den när jag satte mig ner :P

Ännu en kul sak händer när vi gått förbi stenstranden och nästan framme vid handikappbadet. En kvinna cyklar förbi oss riktigt sakta och uppför en kulle. När vi går runt krönet så ser vi denna kvinna, som då har hoppat av sin cykel, pekandes en kamera mot oss. Hon ropar "är det okej om jag tar en bild?!" och vi tittar lite frågandes på varandra.
Vi stannar till och posar (airsoftgenerna sitter långt in i oss tydligen), men hon viftar med handen att vi ska fortsätta gå. När vi gått och hon tagit ett par bilder kommer vi fram och hon börjar förklara att hon är från Turistbyrån i Halmstad och tar nya bilder för Prins Bertilsstigen. Hon var så glad då hon oftast inte hittar personer som ska vandra en sån bit med ryggsäck och hela alltet. Utan bara personer som parkerar bilen, går i en km sen vänder om. Hon kunde skratta sig lycklig xD Vi frågade även om hon skulle bjuda oss på glass då. Hon skrattade lite och sa att vi är välkomna till hennes kontor och ta en glass med henne när vi har tid. Så redan där och då så kom vi fram att vi ska våldsgästa hennes kontor någon gång nästa vecka. Gratis är gott. Hon följde oss en bit och tog en massa bilder. Sendan vek hon av och tog bilder på lite annat.

Vi har nu gått förbi handikappsbadet och kommit fram till den röda backen :O Den som inte är till för rullstolsbundna och permobilraceare :O Den var faktiskt lite jobbig då stigningen var ganska brant. Men vi klarade den! Maija hittade även en liten genväg...fast den ledde tillbaka ner så den kunde hon gott gärna få gå själv :P



Vid denna är vi nästan framme vid tylösandstrand. Det är därför man kan se den stora glädjen i Maijas ansikte...ehm..vi börjar bli lite trötta och kinkiga och ser fram emot den glassen vi ursprungligen gav oss ut på att äta i tylösand :P


Jao. då var vi framme. Njöt lite av hur fint det var. Därefter stack vi och tog vår glass på en kiosk. Jag och Jocke tog oss en varsin Tip-Top. Vi kände efter i våra ben och fötter. Jocke kände lite obehag i sin högra fot. När vi ätit glassen bestämde vi oss att vi skulle ta oss till Burger King och äta. Kort sagt så skulle vi ta oss tillbaka hela vägen vi precis tagit oss :P Fast nu höll vi oss vid stora vägen och då tog det endast 1 timme ungefär. Lite mer kanske.



Väl på Burger king såg man att vädret började bli sämre och solen var inte lika synlig som i början av dagen. Men vad brydde vi oss...vi hade klarat oss helskinnade tillbaka. Som en liten velebration tog jag mig en Double Angry Whopper. helt ärligt var det en av de mest överreklamerade burgarna ever. Om man ska få en burgare att framstå som jättestark så får man iaf se till att den är medelstark. Den var mild. Troligen för att deras jalapenos måste ha haft en väldigt bra uppväxt och inte så arga som de ska vara. Kommer inte pröjsa den cashen igen för en så medioker burgare. Håller mig till vanliga Whopper eller kanske Whopper Pepper.

Maija drog för att hämta cykel och jag och Jocke satt kvar och njöt det sista av solen. Vinden blev då kallare och vi fick till slut klä på oss lite. Jocke började bara känna mer smärta i sin fot. så det bådade lite illa.

Vi hade nöjet att kolla på den stora fisken i äventyrslandet fyllas med vatten och sedan tippa över och splosha över hela vattenparken :D



Maija hade hämtat sin cykel och vi hade börjat röra oss tillbaka till Jockes lilla palats i pizzeria havet till Halmstad. Sakta gick det då vi lät benen vila upp sig en stund. men gör inget. Vi hade trevligt iaf :D



Avslutar med denna bild. Ingen mening egentligen. Eller jo. detta ska ju vara mer av en airsoftblogg så ni får se Jockes brillor lite till. Se upp för smygreklamen bara. Och vill ni kolla in dem mer så följ länken lite högre upp. Det tog oss runt 7 timmar att genomföra denna vandring med pauser och allt. helt okej dag =)


Kvällen så satt vi och drack lite Passao med apelsinjuice samt kahlua med mjölk. Tittade dessutom på Dawn of the dead (nya 2004) samt Ali G In Da House.
Så sa vi att vi skulle ut och skjuta morgondagen fast det blev inte så för att Jockes fot kändes förjävligt. Så Maijas tredje trainingday kommer nästa vecka. Blir en del reaktionsskytte samt instinktivskytte.

På en helt annan not så har jag nu fått mina batterier jag beställt från Airsoftbutiken.se. Blev 2 stycken 9,6V sticktype batterier. skrev även i mitt meddelande att jag fortfarande är lite sur över att jag hade behövt skicka tillbaka ett magasin där frakten kostat mig 190:- (!!!) och inte fått tillbaka de pengarna då det är min lagliga rätt oavsett vad de skrivit på sin hemsida. Då det var fel på varan vid leverans. Fick en vapenkortlek, en rökgranat och 3 stycken broschyrer från diverse tillverkare. Får väl släppa det nu.

Till helgen är det ju midsommar så att något airsoft inlägg från min del är inte att räkna med. Eller. Det beror på om jag lyckas få med något airsoftrelaterat med familjen.

Tack för idag. Längsta inlägget för min del någonsin! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar